Zonder stress, wachten in een virtuele wachtrij voor je les

Sterrenyoga

Een tijd terug hebben we voor Sterrenyoga een volledige website en achterliggend systeem ontwikkeld. Nu is dit systeem al enige tijd in gebruik (met veel positief resultaat) alleen liep het bedrijf sinds kort tegen een probleem aan.

 

Elke week volle lessen

Door een toename aan nieuwe klanten zitten inmiddels veel van de yoga lessen elke week helemaal vol. Het uitgangspunt was juist dat met het systeem leden meer vrijheid kregen over welke les ze willen volgen. Maar als elke les vol zit is dit een lastige belofte.

Na kort telefonisch contact  zijn we weer rond de tafel gaan zitten om te kijken hoe we deze volgende uitdaging goed op kunnen lossen terwijl we nog steeds alle leden de flexibiliteit geven waar Sterrenyoga naar streeft.

 

Wachtende op de wachtlijst

Tijdens de meeting hebben we veel ideeën besproken maar er kwam steeds een optie weer naar voren, een wachtlijst! Het idee begon eerst als een FIFO (First in, First out) systeem. Hoewel eerlijk op papier vormden er snel nieuwe problemen met dit systeem. Denk aan wat als het jouw beurt is in de wachtlijst maar het is 4 uur s'ochtends en je slaapt, wat moet je doen als iemand zich niet meer wilt aanmelden, hoe veel mensen plaats je maximaal op de wachtlijst en ga zo maar door. 

Uiteindelijk is er gekozen voor een systeem waar leden zich gemakkelijk (net zoals zij zich aanmelden) op de wachtlijst kunnen plaatsen als een les vol zit. Als er een plek vrijkomt krijgen alle leden op de wachtlijst een e-mail met de optie om zich aan te melden. Deze tijdelijk vrije plek kan niet bezet worden door leden die niet op de wachtlijst staan, zo geven we wachtenden toch een klein voordeel met betrekking tot het aanmelden. Als niemand van de wachtlijst zich aanmeld voor de les dan komt de gereserveerde plek een aantal uur voor de start van de les weer vrij te staan voor "niet wachtende" leden.

 

Af"wachten" op feedback 

Elke keer als wij weer iets live zetten is het een feest in combinatie met een nieuwsgierige blik op feedback. Door te testen komen we al heel wat te weten, maar de echte feedback is pas te vinden na de lancering. Soms doen we eerst een "soft launch" voor een kleine groep gebruikers om nauwkeuriger feedback te verzamelen. Dit keer niet, dus waren wij alleen maar nog nieuwsgieriger.

Helaas kunnen wij op dit moment nog geen data delen naast de positieve reacties van leden. We zitten momenteel te wachten op nog meer data voordat we een conclusie maken. Het moment dat we meer weten zal dit blog bericht aangepast en geupdate worden. Nog even afwachten dus!

De digital agency voor doelgerichte, innovatieve
en opvallende websites en webapplicaties.

Meld je aan voor updates

Ik ga akkoord met de privacy policy