U.I. en U.X., samen sterk

U.X. (User Experience) en U.I. (User Interface) zijn twee bekende vakjargon termen die je misschien al eens hebt gehoord. Vaak wordt de een in plaats van de ander gebruikt of beide krijgen dezelfde betekenis. Maar eigenlijk hebben ze een apart doel en een unieke manier hoe dit te behalen. Combineer ze samen en ze staan sterker dan ooit tevoren.

 

Laat ik beginnen met een korte definitie van beide termen.

 

U.X.


Spreken we over U.X. dan hebben we het over de belevenis tijdens de interactie met het product. Is de site niet snel dan wordt het vervelend, druk je 5x op de verstuur knop maar werkt dit niet? Idem. 
De belevenis bestaat uit veel meer als alleen dit, een aantal voorbeelden zijn gebruikersvriendelijkheid, toegankelijkheid en emotie. Het doel van U.X. is om ervoor te zorgen dat het product aan de eindgebruiker zijn verwachtingen voldoet. Naast deze verwachting mag U.X. ook zorgen voor meerwaarde tijdens het gebruik. Waarom zou jij tenslotte iets gebruiken als het geen meerwaarde levert of frustratie opwekt?

 

 

U.I.


U.I. aan de andere kant is veel visueler ingesteld. Staat het mooi, maakt het je blij als je ernaar kijkt, ziet het er goed uit en klopt de hierarchie wel? Kleuren, lettertype, knoppen, formulieren en andere componenten zijn het onderwerp van de dag. Het eind doel is om een design neer te zetten wat intuitief aanvoelt, gemakkelijk te gebruiken is en natuurlijk mooi voor het oog! 

 

 

Een symbiotische relatie


In biologie wordt er gesproken van een symbiose als twee organismes allebei voordeel uit de samenwerking krijgen. Een symbiotische relatie is er dus een waar beide profiteren.

Combineer je U.X. en U.I. dan wordt het bijna een symbiotische relatie. Voor beide disciplines komt er veel voordeel bij kijken als je dit samen koppelt.

Klinkt vrij abstract hier een goed voorbeeld wat helpt: Als het design mooi is om naar te kijken (visueel, U.I.) is het prettiger om te gebruiken (belevenis, U.X.). 

Dit werkt ook de andere kant op:  Een goede ervaring tijdens het digitaal reserveren (belevenis, U.X.) wordt alleen maar versterkt als de gebruiker zijn geslaagde reservering ziet verschijnen op het scherm (visueel, U.I.).

Deze combinatie zorgt dat er echt waarde wordt geleverd aan de eindgebruiker.  

 

Een digitale cameraOm even naar fysieke producten toe te  gaan, het design (U.I.) van de camera is hoe de software eruit ziet. De belevenis (U.X.) is hoe het voelt om foto's te schieten. 

Conclusie


In het kort, U.X. en U.I. zijn niet aan elkaar verbonden maar staan samen enorm sterk. Wanneer deze twee principes goed samen worden gevoegd zorgt dit voor een complete, aantrekkelijke en waardevolle digitale ervaring. Naar mate er meer innovaties komen en technologie nog complexer wordt zal het belang van samenwerking tussen U.X. en U.I. alleen maar toenemen. 

De digital agency voor doelgerichte, innovatieve
en opvallende websites en webapplicaties.

Meld je aan voor updates

Ik ga akkoord met de privacy policy