Gebrand op je netvlies, een introductie op design dat blijft plakken

Vandaag de dag is een goed gedesignde website, app of zelfs logo ontzettend belangrijk. Van kleine bedrijven tot bekende A merken, een robuust design zorgt ervoor dat je bedrijf opvalt online en blijft plakken.

In deze blog lees je meer over waarom design nu zo belangrijk is en wat voor stappen jij kan ondernemen.

 

Goed design doet er toe

Velen onderschatten de impact die een goed en helaas ook een minder goed design kunnen maken. Het gaat niet alleen om "hoe het er uit ziet" ondanks dat een design juist een "visueel" iets is.

Eigenlijk zorgt een design voor veel meer. Het zijn vaak de dingen waar je niet snel aan denkt maar wel enorme impact hebben in de "beleving" van een gebruiker. Dat gebruikers niet verdwaald moeten raken spreekt voor zich maar makkelijker hun weg naar bijv. de check-out pagina kunnen vinden of zonder stress een bestelling kunnen plaatsen is even belangrijk. Want zeg nu eerlijk. Als jij een uur in de rij moet staan om boodschappen te doen, zou je daar dan vaker of juist minder vaak naar toe gaan? Dit zelfde geldt voor een website. Goed, duidelijk en interessant design doet er toe en zorgt er indirect juist voor dat de conversies toenemen.

Slecht design kan juist averechts werken, om het winkel voorbeeld aan te houden is een slecht design zoals kattenbrokken op de groenten afdeling plaatsen. Als klant denk je te weten waar dingen zijn maar tijdens het bezoek kom je er toch achter dat het niet zo werkt. Natuurlijk voelt dit frustrerend. Dit betekent niet dat alle websites hetzelfde moeten zijn voor gemak. Creativiteit bestaat ook nog. Nee, wat voor de frustratie zorgt is de "weerstand" die de klant ervaart met de informatie willen vinden. Niemand heeft zin in een ongewenst virtueel potje "waar is Wally".

 

Fundamentele design principes

Natuurlijk fijn om te weten hoezo goed design zo belangrijk is maar wat maakt een goed design goed?

Die vraag is niet direct op papier te zetten en hangt van enorm veel beslissingen en wensen af. Zo kan een goed design voor een restaurant er heel anders uit zien dan een goed design voor een web-app waar je online boodschappen kan doen. 

Hieronder in ieder geval een kleine checklist waar je rekening mee kan houden tijdens het maken van je design.

 

  1. Overzicht
    In bovenstaand voorbeeld had ik het al over kattenbrokken op de groenten afdeling. Dit heeft te maken met verwachtingen, patronen en overzicht. Een goed design houdt hier rekening mee. Informatie op de juiste plekken, knoppen die dezelfde kleur hebben en navigatie balken die bovenin blijven en niet spontaan van plek wisselen. Dit is overzicht.
  2.  Hiërarchie
    Een volgend belangrijk punt is zorgen dat de hiërarchie van de elementen klopt, met hiërarchie bedoel ik de "rang" van elementen. Kopteksten groter als de tekst zelf, titels dik gedrukt, sub texten cursief en ga zo maar door. Stel je voor dat de tweede alinea rood gedrukt is en de eerst alinea niet. Je ogen vallen dan direct op tweede alinea. Dit zorgt voor een vervelend effect dat je niet weet waar je als eerst moet kijken.
  3. Ademruimte
    Net zoals dieren hebben websites ook ruimte nodig om te ademen. Een ander soort adem natuurlijk, beter bekend als "white space" of "negative space". White space is de lege ruimte tussen elementen in. Enorm belangrijk voor de hierarchie (zie hierboven) en creëert rust en duidelijkheid. We kijken graag naar dingen die niet op elkaar gepropt zitten. Door meer balans hierin te creëren en dus meer white space toe te voegen krijg je gelijk meer rust in je design.

 

Een muur volgeplakt met heel veel drukke postersNaar welke poster gaan jouw ogen als eerst? Dit is een perfect voorbeeld van een plek met weinig hiërarchie


Permanent design

Dat je design er nu mooi en af uit ziet betekent niet dat dit er over 20 jaar nog steeds modern en up to date is. De realiteit is nu eenmaal dat standaarden en interfaces (zoals je smartphone) continu veranderen. Zo zal ook je design mee moeten gaan met de tijd. Je hoeft geen gigantische veranderingen toe te passen maar gewoon hier en daar een frisse blik op werpen en dan komt het goed. Probeer zo ook trends te vermijden, deze veranderen veel te vaak en eenmaal niet meer trendy is al snel verouderd.

 

Conclusie

In het kort is een goed design een design wat rekening houdt met de doelen van de eind gebruiker, zorgt voor goede hiërarchie van de elementen en  voldoende adem ruimte bevat. Blijf als eigenaar/ designer vooral itereren en werp zo nu en dan weer eens een frisse blik op je design om een paar kleine aanpassingen te maken. Zo creëer je weer een nieuw uiterlijk. Kijk of je trends kan vermijden want die veranderen veel te snel. En heb natuurlijk plezier terwijl je er mee bezig bent. Dit helpt gek genoeg bij aan het eindresultaat!

De digital agency voor doelgerichte, innovatieve
en opvallende websites en webapplicaties.

Meld je aan voor updates

Ik ga akkoord met de privacy policy