De verborgen impact van goede S.E.O.

S.E.O. is een afkorting voor Search Engine Optimization. In het kort gaat het hier om het verbeteren van de positie van je website op zoekmachines zoals Google. In dit artikel lees je meer over wat het precies is en waarom dit een belangrijk aspect kan zijn van je digitale strategie.

 

Wat is S.E.O.

Zoals net al verhuld staat S.E.O. voor Search Engine Optimization. Het zit hem eigenlijk al in de naam. Search engines zijn zoekmachines, denk hierbij bijvoorbeeld aan Google en Bing. Optimization is gewoonweg optimalisatie. Je kan deze optimalisatie meten door te kijken naar de positie van jouw website op bepaalde zoektermen. Heb jij bijvoorbeeld een bloemenwinkel in Rotterdam dan wil je natuurlijk dat je in de zoekterm "Bloemenwinkel Rotterdam" bovenaan komt. Zo krijg je de meeste ogen op jouw website en zo meer bezoekers in de winkel.

 

Bij S.E.O. tellen we alleen maar organische bezoekers, draai jij bijvoorbeeld een advertentie waardoor je bovenin staat is dit niet S.E.O. maar S.E.A. (Search Engine Advertising). 

 

Om hoger in de zoekresultaten te komen moet je website waarde leveren voor de gebruiker, meer hierover straks. Voor dat je waarde kan gaan leveren is het belangrijk om te weten wie wat zoekt. Door dit te weten kan je de eerste stap zetten in het verbeteren van je S.E.O.

 

Een voorbeeld: Je website staat op positie 1 voor de zoekterm "mannen kleding". Super denk je dan, wat natuurlijk ook geweldig is. Maar als maar 10 mensen dit per maand zoeken en 100 mensen per maand op "heren kleding" zoeken is je positie op de zoekterm "mannen kleding" dan nog belangrijk? Zou het niet beter zijn om op positie 1 te komen voor de zoekterm "heren kleding"?

 

Dit is een van de ideeën achter het optimaliseren van je zoek resultaten. Het gaat dus niet alleen om de zoekmachine maar ook om de gebruikers hun zoekgedrag en verwachtingen.

 

Het gaat om de waarde

Google wil maar een ding voor zijn gebruikers, waarde leveren. Als jij iets opzoekt gaat Google alle relevante websites sorteren op volgorde van waarde. 

 

Weer even een voorbeeld: Bob zoekt naar "boekenwinkel in de buurt", hij typt dit in de zoekmachine en drukt op enter.

 

Google heeft een aantal relevante websites in zijn register. Namelijk: een boekenwinkel, een bibliotheek en een blog artikel over de beste boekenwinkels van Nederland.

 

Bob zijn intentie is het vinden van een boekenwinkel. Hij wilt dus geen bibliotheek bezoeken, hoewel een blog artikel over boekenwinkels misschien interessant is wilt Bob waarschijnlijk liever de website van de boekenwinkel bezoeken. 

 

Google doet altijd zijn best om te schatten waar de gebruiker naar op zoek is.

 

Het doel voor jouw als website eigenaar is dus om genoeg waarde te leveren dat Google je website aan gebruikers laat zien. Maar hoe doe je dit precies?

 

Klantenonderzoek en tekst

Om een beter beeld te krijgen van de intentie van gebruikers kan je een zoekwoorden analyse doen. Hier kijk je naar wat er hoe vaak gezocht wordt, waar en door wie. Zo schets je een beeld van de mogelijke doelgroepen. 

 

Op basis van deze zoektermen en doelgroepen kan je de tekst/ copy van je website aanpassen. Zorg ervoor dat de sleutel woorden die vaak gezocht zijn ook er in voor komen. Sluit het design en tekst aan bij de doelgroep en zorg dat de website een goede hiërarchie heeft (Titels, subtitels, koppen en teksten in de juiste volgorde).

 

Probeer dus altijd zo veel mogelijk de juiste waarde te leveren aan de bezoekers van je website. Het klinkt misschien vrij abstract maar door je gebruiker te leren kennen kan je beter schatten wat zij juist willen zien.

 

De technische verbeteringen

Niet alleen visuele aanpassingen maken het verschil, ook de onderliggende code van een website helpt hierbij. Des te makkelijker je het maakt voor Google om te begrijpen waar je website over gaat des te beter zij je kunnen indexeren.

 

Een van de belangrijkste stappen is het toevoegen van een title en meta tag. De title tag is de "titel" die je altijd bovenin je browser ziet (zie screenshot hieronder). Deze titel wordt ook gebruikt op zoekmachines als titel waar de website over gaat, je kan het zien als een voorkaft van een boek. De meta tag dient als een korte uitleg over waar de website over gaat, zie dit als de achterkaft van een boek.

 

Meta VoorbeeldEen voorbeeld over hoe Parrott in de zoekresultaten verschijnt, "De digital agency..." is de titel, de tekst eronder is de description

 

Dan heb je ook nog de meta en schema data, dit is wat ingewikkelder maar met deze data bepaal je de pagina inhoud. Is de pagina een blog artikel of is het een website? Gaat de website over een bedrijf met openingstijden, zo ja wat zijn deze dan? Op welk adres vindt Google een overzicht van alle pagina's om te bezoeken (sitemap)? En zo voort. Al deze gegevens kunnen zoekmachines helpen met het bepalen waar de website over gaat. Des te meer ze over de website weten des te beter ze het kunnen matchen met de juiste zoekopdrachten.

 

Tot slot heb je ook het bruikbaarheidsaspect van de website, dit staat los van de S.E.O. maar heeft er wel degelijk impact op. Ik heb het hier over dingen zoals laadsnelheid, mobiel vriendelijkheid, site bereikbaarheid etc. Allemaal belangrijke aspecten van een website daarnaast hebben ze ook impact op je "score". Zorg dus dat dit altijd in orde is.

 

Slot

Hopelijk snap je nu hoe S.E.O. in het kort werkt, er is nog veel meer te vertellen over o.a. backlinks, IP & domeinnaam reputatie, sub pagina prestaties en nog veel meer. Maar dan zou dit blog echt heel lang worden. 

 

Je kan zelf al een aantal van deze stappen maken, maak bijvoorbeeld een lijst met zoektermen en kijk online op bijv. Google Trends hoe vaak dit wordt gezocht. Pas je tekst aan om meer aan te sluiten bij de doelgroep en zoekintentie en zorg dat alle afbeeldingen een goede naam hebben.

Jouw digitale avontuur start hier.

Neem contact op