Geld besparen, de natuur helpen een een snellere website d.m.v. een efficiënt favicon

Duurzamer ondernemen door een kleine aanpassing in jouw website. Hoe werkt dat dan? Om dit zo eenvoudig mogelijk uit te leggen is er een klein beetje technische kennis nodig. Lees en leer hieronder meer!

 

Wat is een favicon?

Een favicon is een klein pictogram aan de linker kant in het tabblad van een website. In ons geval is dat een barcode. Dit icoon zorgt ervoor dat naast de titel van het tabblad de website gemakkelijk te herkennen is.

 

Hoe stroom een rol speelt

Om te beginnen bij het begin is momenteel niet alle stroom groen opgewekt, denk bijvoorbeeld aan de kolencentrales en de gasfabrieken. Een computer, en dus ook een server waar een website op wordt gehost draait op stroom. Zolang de stroom niet 100% groen is kan je dus zeggen dat de website CO2 uitstoot.

 

Het probleem

De gemiddelde website verbruikt rond de 0.05g CO2 per bezoeker. Dit betekent dat met 1000 bezoekers in de maand een website ongeveer 50g CO2 uitstoot. Ter vergelijking: een moderne (benzine) auto stoot ongeveer 90g per kilometer uit. Je zou denken dat 50g dus niet bepaald veel is, maar er zijn ondertussen meer dan 1 biljoen websites in de lucht, allemaal met bezoekers en dus stroom verbruik. Tel dit allemaal bij elkaar op en je schrikt van de hoeveelheid.

Dan even terug naar het favicon, een favicon mag en kan al geleverd worden vanaf een resolutie van 16x16 pixels. Voor pixels geldt een simpele regel, des te minder pixels tes te kleiner de bestandsgrootte van de afbeelding. Vreemd genoeg merken wij vaak dat websites favicons hebben die meer dan 50kb groot zijn. Dit terwijl een goed geoptimaliseerde favicon soms maar 5kb hoeft te zijn. Dit is een reductie van 1000%. Een bizar verschil al oogt het niet zo groot.

 

Snellere laadtijden en betere gebruikers ervaring

Door afbeeldingen te optimaliseren, efficiënte code te schrijven en goede hosting principes te gebruiken kan je de totale grootte van een website reduceren, omdat de website kleiner is verbruikt het minder stroom en stoot dus minder CO2 uit. Bovendien laad de website sneller voor een gebruiker wat positief bijdraagt aan de gebruikerservaring en totale tijd dat een gebruiker op de website blijft. Als kers op de (digitale) taart blijk dat gebruikers meer actie ondernemen op de website als ze niet lang hoeven te wachten (denk aan product toevoegen aan winkelmandje, toch het contact formulier invullen etc.).

 

Kosten

Net zoals bepaalde telefoonabonnementen zijn er ook hosting pakketten met een maximaal data limiet. Ga je over dit limiet heen dan stopt de website met werken of betaal je extra. Vaak is dit niet meer zo het geval, maar tegenwoordig zijn er steeds meer "pay as you go" modellen, afhankelijk van het gebruik van de website betaal je de ene maand meer als de andere maand. Ook hier valt dus het een en ander te besparen. En dat terwijl je minder uitstoot en meer kwaliteit levert aan de gebruiker! Geen nadeel dus.

 

Wat kan jij doen?

De bovengenoemde stappen zijn vrij abstract voor mensen zonder de benodigde technische kennis. Om toch zelf een verschil te maken hebben wij hier een aantal stappen neergezet.

  1. Vergelijk hosting pakketten en waar zij hun stroom vandaan halen, sommige zijn groener als anderen.
  2. Zorg ervoor dat alle afbeeldingen die je zelf upload op de site niet groter zijn dan 200KB, het liefste zelfs kleiner als 100KB maar je wilt wel dat de kwaliteit mooi blijft. Je kan afbeeldingen verkleinen door ze te compresseren via de vele beschikbare apps en websites.
  3. Zorg altijd (tenzij het om transparante afbeeldingen gaat) dat het bestand type van de afbeelding JPG, WebP of AVIF is.
  4. Vraag bij een digital agency/ internetbureau om van het optimaliseren van de afbeeldingen een prio te maken om zo een snelle laadtijd te garanderen.

 

Conclusie

In dit artikel hebben wij het gehad over wat een favicon is, hoe computers en servers CO2 uitstoten op basis van de origine van de stroom, waarom een snelle laadtijd belangrijk is en wat jij eraan kunt doen!

Zoals je dus leest kan er veel gedaan worden om minder uit te stoten, een snellere website te krijgen en misschien zelfs kosten te besparen. Zelf kan jij al het een en ander doen maar om echt de puntjes op de i te zetten kan je het best contact op nemen met een digital agency of internetbureau. Vaak hebben zij de kennis om goede code te schrijven, afbeeldingen te optimaliseren en dus ook het favicon efficiënt aan te leveren! Natuurlijk kan je altijd contact met ons opnemen als jij dit probleem op jouw website of web-applicatie aan wilt pakken.

Jouw digitale avontuur start hier.

Neem contact op